- Błąd
-
- DB function failed with error number 145
Table './joomla15_archiwum/jos_vvcounter_logs' is marked as crashed and should be repaired SQL=SELECT MAX(time) FROM jos_vvcounter_logs - DB function failed with error number 145
Table './joomla15_archiwum/jos_vvcounter_logs' is marked as crashed and should be repaired SQL=INSERT INTO jos_vvcounter_logs (time, visits, guests, members, bots) VALUES ( 1685669361, 17, 16, 0, 1 )
- DB function failed with error number 145
Fotorelacja z wernisażu wystawy PODRÓŻE
29 października 2014 r. w Autorskiej Galerii Hol Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego w Lublinie odbył się wernisaż wystawy PODRÓŻE, przygotowanej przez uczniów i nauczycieli ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Lublinie.
Twórczość artystyczna to jedna z najefektywniejszych form terapii dzieci niepełnosprawnych intelektualnie. Tworzenie prac plastycznych dla wielu spośród niepełnosprawnych to nie tylko forma rehabilitacji, ale specjalna forma dialogu ze światem ludzi pełnosprawnych. Poprzez aktywną terapię osoby niepełnosprawne mają możliwość realizacji potrzeb akceptacji samych siebie, niezależności, wiary we własne możliwości, potrzeby partnerstwa i kontaktu z innymi ludźmi. Zaczynają postrzegać siebie nie przez pryzmat niepełnosprawności, ale swoich mocnych stron. Nabycie każdej nowej umiejętności to zawsze wielka radość, satysfakcja i duma. Głębsze poznanie i zrozumienie osób niepełnosprawnych, to także szansa dla osób pełnosprawnych na większą tolerancję, szacunek i docenienie niepełnosprawnych osób, które choć często nie mają wykształcenia, borykają się z zaspokajaniem najbardziej podstawowych potrzeb, jednocześnie tworzą rzeczy zaskakujące swym pięknem, uczą prostoty, świeżości spojrzenia, wrażliwości i otwartości. Twórczość plastyczna umożliwia kontakt z innymi bez potrzeby werbalizacji uczuć, potrzeb i jest dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną oraz z autyzmem łatwiejsza niż kontakt słowny. Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną pragną doznawać pozytywnych uczuć, takimi uczuciami są między innymi poczucie radości i sukcesu z wykonanej pracy. Wykonywanie prac plastycznych pozwala na przebywanie w świecie różnych kolorów, kształtów i form przyczynia się w znacznym stopniu do podnoszenia wrażliwości estetycznej i emocjonalnej, często zapobiega złemu nastrojowi i uleganiu stanom depresyjnym, rozwija ciekawość poznawczą.
Aktywność, jaką jest twórczość plastyczna, pozwala na rozwijanie różnych umiejętności związanych z codziennym życiem, między innymi usprawnia małą motorykę rąk, rozwija percepcję wzrokowo-ruchową, poprawia koncentrację, wydłuża uwagę Pozwala na rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak zgodne współdziałanie w grupie, wyzwalanie koleżeńskości poprzez dzielenie się pomocami przy realizacji prac. Wręczanie dyplomów za przygotowanie prac na wystawę na forum publicznym jest wzmocnieniem aktywności, wpływa na podniesienie własnej samooceny dziecka oraz pozytywnej oceny w oczach zgromadzonych osób.
Organizowanie wystawy umożliwia dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz z autyzmem aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym i społecznym, ucząc je odpowiedniego zachowania się zgodnego z pełnieniem roli twórcy – artysty, uczy powitania zgromadzonych osób, częstowania gości poczęstunkiem, dziękowania za przybycie i zainteresowanie, uprzejmego zapraszania do oglądania wystawy.
Gości wernisażu przywitał Grzegorz Figiel – Zastępca Dyrektora WBP
ds. Merytorycznych
Magdalena Mitrus – Zastępca Dyrektora Specjalnego Ośrodka
Szkolno-Wychowawczego nr 2 w Lublinie
O zaprezentowanych pracach mówiła Marta Lipińska-Wałdowska
– kurator wystawy
Młodzi Artyści podziękowali Zofii Ciuruś – Dyrektorowi WBP – za możliwość zorganizowania wystawy
Podziękowania dla Jacka Wałdowskiego (Pracownia Plastyczna WBP)
za przygotowanie wystawy
Magdalena Mitrus, dr Grzegorz Figiel i dr Zdzisław Bieleń – em. Zastępca Dyrektora WBP ds. Merytorycznych
Fot. Dorota Julianna Mościbrodzka i Paweł D. Znamierowski